Livslärdomar till kommande generationer

Jag har tänkt. Jag sitter för stunden fast med böcker dagar in och dagar ut. Jag pluggar, pluggar och pluggar. Men nu börjar jag faktiskt komma till den punkten då jag minns vad jag läser, jag förstår något. Jag lär mig något. Jag kan faktiskt saker om socialpsykologi, rollsegment, regelbundenheter, elementära mänskliga fenomen och andra abstrakta konstigheter. Hursomhelst så kan jag faktiskt en hel del annat. Jag bär faktiskt omkring på vissa kunskaper och vissa erfarenheter. Vissa saker som man kanske t.o.m skulle kunna kalla för livslärdomar. Lärdomar som gör mitt liv bättre, enklare, roligare o.s.v Men...vad händer med all denna kunskap när jag dör? Kan ni känna samma sak? Eller känner ni att ni lär er för er skull? Jag brukar alltid känna att jag lär mig för min skull, av rena egoistiska skäl. Jag vill ha kunskap för att mitt liv ska bli bättre, roligare, mer innehållsrikt o.s.v. Men jag tror jag drabbades idag av ett behov av att göra intryck. Behovet av att få lämna avtryck på någon. Är det detta som gör att människor vill skaffa barn? För att kunna ta bort känslan av att allt jag bär på bara ska försvinna? Skaffar människor barn för att själva kunna leva vidare lite längre genom att ha påverkat andra människor? Men...hur gör då jag som inte vill ha några barn? Jo, jag gör som så att jag tar för mig. Jag tänker skrika, gapa, prata, synas och lyssna. Jag tänker lämna denna värld med ett nöjt leende på läpparna och se att jag har åstadkommit saker som människor kommer att minnas. Är det även detta som får folk att forska, skriva böcker, göra musik, starta företag? Eller finns det här behovet överhuvudtaget hos människor eller är det bara jag? Eller är detta bara en form av någon typ av åldersångest?

Nog om abstraktheter och flummeri. Egentligen vill jag ju för stunden bara skratta åt simmelisimmar. Men det får vänta. För jag ska lära mig så att jag kan lära ut. Haha, poäng för den formuleringen...

Dagens person: Asplund? Eftersom det är boken jag läst ut idag. En person som inte kan stava till ödmjuk, men är man väldigt intelligent så vet jag ju att detta kan vara svårt... :P
Dagens citat: "Om jag skulle bli diplomat så skulle nog alla bli väldigt fundersamma och typ tänka: Vad hände med Blondinbella?"
Dagens fråga: Fler som är taggade inför 27e?

Kommentarer
Postat av: M-ass

Otroligt bra skrivet Tess. Det känns inte värdigt att kommentera din text här. Vi får helt enkelt snacka om den när vi ses. You are amazing.

2009-03-17 @ 20:49:32
Postat av: M-ass

Otroligt bra skrivet Tess. Det känns inte värdigt att kommentera din text här. Vi får helt enkelt snacka om den när vi ses. You are amazing.

2009-03-17 @ 20:54:00
Postat av: Madde

Simmelisimmar!!! Djupa tankar för en student. En student brukar ju annars inte se bortom nästa tenta (och ev. omtenta ;)) Kramar

2009-03-22 @ 14:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0