Mysteriet med katten Dido.

Min så kallade värdfamilj har en katt, Dido. Dido är väldigt speciell. Hon är väldigt gammal, sjukligt smal, halv blind och halv döv. Fast hon är min vän här i lägenheten. Förmodligen för att vi båda avskyr de där barnen stundom. Jag har tagit för givet att hon inte tycker om barnen eftersom att de inte alltid är så snälla, även om de kanske menar väl.

I alla fall så måste vi stänga in Dido i köket när ingen är hemma för hon är sjuk och kan då gå runt och spy på mattorna (japp, de ökända heltäckningsmattorna) och om ingen är hemma och kan ta hand om det på en gång så kan det bli problematiskt att bli av med fläcken. (Tro mig, jag har spillt kaffe på min. Men säg inte det till någon, det är en hemlis.) Därför måste jag varje dag innan jag ska lämna barnen i skolan stänga in Dido i köket. Dido brukar då ha tre ställen som hon befinner sig på. 1. Hon är redan i köket, vid sin mat och kattlåda. 2. På pianostolen. 3. Sofforna i vardagsrummet. Jag tittar först på plats ett, ingen Dido. Jag tittar sidan på plats två, ingen Dido. Därefter tittar jag på plats tre, fortfarande ingen Dido. Okeeeej....

Jag vänder mig till Barnaby och Thea och frågar om de har sett katten? Barn är ju bra på det sättet att man lätt kan få dem engagerade i något. Så vi alla tre springer runt i hela lägenheten och letar efter Dido. Jag tittade t.o.m i tvättmaskinen tillslut för att jag inte begriper var hon kan vara. Hursomhelst, Dido är fortfarande borta och vi begriper inte var hon är. Alla har letat överallt. Hur kan en innekatt försvinna i en lägenhet som inte är särskilt möblerad och ganska öppen?

Om någon sett stackars Dido, meddela gärna detta eftersom Barnaby annars lär få ytterligare en ångestattack när jag är själv med honom.

Dagens lirare: Självklart Dido. Jag fick känslan av att hon gömt sig för att hon vill få lite lugn och ro och gömstället är uppenbarligen fenomenalt.
Dagens citat: Barnaby står och tittar oroligt mot fontänen. Jag: Vad är det, Barnaby? Han: Tess? Flyter druknade katter i vatten? 
Dagens fråga: Har någon sett Dido?

Kommentarer
Postat av: chris ulf

Det luktar "katt" och "besatt" här. Men det är inte en besatt katt. Eller, jag tror inte det iaf.

2007-10-07 @ 20:11:24
Postat av: Är du en diamant?

Katten är besatt, den är ju engelsk...

2007-10-08 @ 20:03:45
URL: http://minkafferast.blogg.se
Postat av: Sara (TES)

är det bara jag som undrar om den stakars katten är återfunnen? =(

2007-10-09 @ 18:36:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0